Accountability mechanisms

Internal Control Mechanisms

Contact : rosario.ramos@anh.gov.co​​​

  • Strategic Comitee, acting as Internal Control System Coordinating Comitee (Strategic and results control)
  • Mangement and Control System (SIGECO)
  • Institutional risks map and corruption risks map
  • Internal Control Office (Complying, finnancial and management control)
  • Internal Contol Standard Model - MECI
  • Evaluation reports, following up and management audits
  • Procurement Comittee
  • Conciliation Comittee
  • Accounting restructuring Comittee
  • Institutional Committee for Administrative Development

External Control Mechanisms

Contact : rosario.ramos@anh.gov.co​​​

  • Reports to the Office of the Comptroller General about: Contractual management, improvement planning and status, consolidated annual account report
  • Internal Control evaluation report to the General Accounting Office of the Nation
  • Government audit reports per year, of the Office of the Comptroller General
  • Annual executive report of Internal Control System to Administrative Department of Public Service
  • Report to National Directorate of Copyright
  • ​Informe Pormenorizado cuatrimestral de avance del sistema de control interno e Informe de Seguimiento al Plan Anticorrupción publicados en web
  • Management reports per year and accountability process
  • Administrative Development Reports to Ministry of Mines and Energy
  • Budget execution reports to Ministry of Finance and Public Credit

Accountability mechanisms to citizenship

Contacto : info@anh.gov.co

  • Goals and management reports
  • Performance indicators
  • Website posting

Citizen participation mechanisms

MECANISMO OBJETIVO
Proceso de contratación
(Audiencias públicas)
Permitir a los interesados conoce​r y discutir los resultados de las adjudicaciones de licitaciones ​​de contratos.
Proceso de gestión
Acciones de tutela)
Permitir al ciuda​dan​​o reclamar el reconocimiento de sus derechos.
Proceso de gestión
(Derechos de petición)
Permitir al ciudadano reclamar sobre alguna inconsistencia en un procedimiento por el cual se ve afectado.
Proceso de toma de decisiones
Buzón de quejas y reclamos
participacionciudadana@anh.gov.co​
Perm​​​​​​​​​​i​​​tir al ciudadano opinar ​​​​acerca de ​la gestión de la entidad.
Proceso de ​​​​​​vigilancia y control
(Veedurías ciuda​​danas)​​
Permitir a los ciudadanos o a las diferentes organizaciones comunitarias, ejercer vigilancia sobre el proceso de la gestión pública, así como sobre la convocatoria de una entidad encargada de la ejecución de un programa, proyecto, contrato o de la prestación de un servicio.
Proceso de vigilancia y control
Buzón de quejas y reclamos
participacionciudadana@anh.gov.co​
Permitir a los ciudadanos o a las diferentes organizaciones comunitarias poner en conocimiento de la alta dirección de la entidad, las anomalías presentadas en la prestación del servicio por parte de algún funcionario o área de la Agencia. A través de este medio también pueden hacer consultas sobre los temas que atañen a la ANH.